19 grudnia 2015

Leniuch dla łasuchów - przepis na ciasto drożdżowe

Witajcie!

Dziś temat całkowicie niekoci ;) a raczej łakoci ;)

Chciałam podzielić się z Wami bardzo prostym przepisem na ciasto drożdżowe.
Wiele razy słyszałam, że właśnie to ciasto wymaga wiele pracy i nie zawsze się udaje.

Nic bardziej mylnego!


Cisto drożdżowe kojarzy mi się z dzieciństwem. Sam zapach świeżo upieczonego ciasta, który roznosi się po całym domu sprawia, że mój humor się poprawia. Kiedyś piekła je dla mnie moja mama, teraz ja mogę piec je dla mojej rodziny. I jest to tak proste, że grzechem by było tego nie robić ;)


Przepis otrzymałam od swojej mamy. Jest prosty, nawet dla początkujących.
Jego wykonanie polega na kilku czynnościach: zamieszczeniu składników w misce, odczekaniu 2-3 godz, wymieszaniu i upieczeniu ;) oczywiście w międzyczasie zrobimy kruszonkę bez której nie wyobrażam sobie "drożdżówki" ;)

Ale zacznijmy od początku.

Składniki na ciasto, które będziemy potrzebować to:

10 dag drożdży
1 szklanek cukru
4 jajka
5 szklanek mąki
1 szklankę oleju
1 opakowanie cukru wanilinowego
3/4 szklanki mleka

Na kruszonkę potrzebujemy:
masło lub margarynę
cukier
mąkę
(ewentualnie proszek do pieczenia, ok. pół łyżeczki)






Wykonanie:

Do miski wkładamy po kolei:
rozkruszone drożdże
cukier
jajka (roztrzepane)
olej
cukier wanilinowy
mleko
mąkę

Odstawiamy na 2-3 godz. (ja czekam 3 godz.).
W międzyczasie robimy kruszonkę. Zazwyczaj robię ją "na oko", jednak większość przepisów podaje, że masło, cukier i mąka powinny być w proporcji odpowiednio 1:1:2.
Następnie (po 2-3 godz.) należy wymieszać ciasto, aby połączyć dokładnie składniki. Wykładamy je na formę (wyłożoną papierem do pieczenia lub wysmarowaną tłuszczem). Posypujemy kruszonką.
Pieczemy około 30-40 min. w 180 st. (bez termoobiegu).
Składniki umieszczamy warstwowo w misce
Naczynie odstawiamy w ciepłe miejsce, najlepiej przykryć je np. ręcznikiem
Ciasto jest klejące




Ciasto wyjmuję z piekarnika kiedy wierzch (ciasto, a nie kruszonka) zrobi się delikatnie brązowy, a boki odklejają się od papieru/formy.

PS
Niektórzy preferują do wyrobienia kruszonki cukier puder, ponieważ cukier kryształ "strzela" im w zębach. Ja uwielbiam kruszonkę z cukrem kryształem. Tak robiła moja babcia, moja mama i ja również tak robię. A osobom, które pierwszy raz robią kruszonkę polecam film Jak zrobić kruszonkę.

Mam nadzieję, że Wam również się uda;)



Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz!
Komentarze wulgarne i obraźliwe oraz nie związane z treścią wpisu zostaną usunięte jako spam.
Nie będę tolerować nieuzasadnionej agresji, jeśli takowa miałaby mieć miejsce, ani wobec mnie, ani wobec moich czytelników

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
http://tidd.ly/effc5b84